MH Online

Laman Suara Rakyat

BNM Perlu Perbaiki Komunikasi

BNM Perlu Perbaiki Komunikasi

KUALA LUMPUR, Wujud kekeliruan berhubung kenyataan yang dikeluarkan pihak Bank Negara Malaysia (BNM) yang dikeluarkan semalam menurut Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Jelas Tengku Zafrul, BNM seharusnya memperbaiki komunikasi dengan pelanggan bagi mengelakkan timbul isu kekeliruan tersebut.

“Wujud kekeliruan dalam soalan lazim yang diberikan BNM. Jadi ilustrasi yang diberikan juga mengelirukan. Tapi tidak ada perbezaan dalam peruntukan itu.

“Apapun, pelanggan kena bayar faedah itu selepas ini, bukan tiada faedah. Pelanggan keliru sama ada ia akan didenda atau tiada faedah. Itu sebabnya ada kekeliruan dalam soalan lazim.

“Tapi dalam kenyataan BNM tidak ada penjelasan tapi pagi ini BNM ada beri penjelasan dan ia semakin jelas. Saya harap komunikasi antara bank dan pelanggan harus dipertingkatkan dari segi komunikasi,” katanya ketika merasmikan Sistem Geran Khas Prihatin di Menara Hasil Bangi, pada Jumaat.

Semalam, menerusi kenyataan yang dikeluarkan pihak BNM menyatakan bahawa peminjam tidak perlu membuat permohonan bagi moratorium dan peminjam hanya perlu menyelesaikan dokumentasi yang diperlukan bagi memberi laluan kuasa undang-undang ke atas moratorium.

Menurut BNM, tujuan moratorium dilaksanakan adalah bertujuan bagi memudahkan aliran tunai golongan peminjam yang menerima impak akibat COVID-19.

“Saya rasa BNM telah jelaskan dalam soalan lazim mereka yang jelas ialah faedah tetap terakru tetapi tidak di kompaun,” kata Zafrul lagi.